Sunday, August 21, 2011

Origami おりがみ

Apabila kita menyebut mengenai origami, pasti terbayang beraneka bentuk lipatan kertas yang comel-comel. ada yang bentuk bintang, bunga, haiwan dan sebagainya. Origami ini sebenarnya berasal daripada negara China. Ia disebut sebagai lipatan kertas China (Chinese paper folding), namun pada abad ke-6, ia sangat popular di jepun setelah sami Budha China membawa kertas ke sana.

Di negara matahari terbit iaitu Jepun, ianya disebut Origami "おりがみ”。Perkataan "Origami" adalah diambil daripada perkatan Jepun iaitu "Ori" bermaksud lipatan dan "gami" bermaksud kertas. perkataan ini tersebar di seluruh pelusuk dunia hingga ke hari ini (Aqila, 2009:500).

Jika ingin maklumat yang lebih lanjut sila layari http://en.wikipedia.org/wiki/Origami atau laman sesawang yang sewaktu denganya..hehehhe

**Banyak reka bentuk origami, ada yang senang, ada yang susah bebeno nak buat...sampai aku sakit hati nak buat...tapi kerna dah minat..aku cuba juga..ada yg separuh jalan...tapi setakat ni ada la beberapa oriami yang berjaya... bagi kat kawan-kawan, tak sangka pulak diorg suka...ye ye...heheheh .. penerangan lanjut nanti aku post di masa yang mendatang...hahhah ( dah cuba upload gambar satu origami aku buat...x dapat..lain masa aku masukalah ye... :) maaf







No comments:

Post a Comment